Babyudstyr til kreativ leg

17 October 2018 Anders Lundtang Hansen

editorial

Børnenes udvikling er noget af det vigtigste, da det trods alt er de kommende generationer, der skal arve denne planet og både vende skuden og rode bod på de fejltagelser, tidligere generationer – og vores – har foretaget.

Men det heldige er trods alt, at udviklingen med at sikre planeten, foretage god forskning og generelt klæde vores poder på til at være gode verdensborgere, er noget, som følger en positiv udvikling.

Det hænger blandt andet sammen med, at børns udvikling på blot hundrede år har gået fra at være en eksistens, som de fra barnsben skulle deltage på lige fod med resten af hjemmets beboere med at sørge for den daglige eksistens og overlevelse.

I takt med, at levestandarden har udviklet sig, har vi også set, at der er kommet et gigantisk fokus på at give børn den bedste start på livet uden svigt eller hastværk ud i et uønsket voksenliv alt for tidligt, men hvor barnet kan opleve opmærksom og varetagelse af sit nuværende ståsted i livet.

Der er således kommet øget fokus på opdragelse, god skolegang, økologi og gode omstændigheder i livet, og specielt opdragelsen og legerummet bliver koblet sammen.

Det handler nemlig ikke og alene om, at barnet bliver opdraget korrekt, men at legetøjet, der følger med i livets mange faser, der forandrer sig hastigt for et barn, er med til at udfordre og opfordre til kreativ leg.

Opdragelse og skolegang behøver jo ikke være en stationær, linær og ensformig oplevelse af kedsommelig-hed, når man kan indrage kreativt legetøj, der både er genkendelig for barnet, men samtidig udfordrer og udvikler barnets tankebaner på det nuværende sted, som barnet befinder sig på.

Der skal nemlig være lige dele oplevelse af udfordring, der passer til det givende stadie, som barnet befinder sig på, og underholdning og oplevelse af en identitetsdannelse allerede fra en tidlig alder.